فیلم غریب

کاراکتر بابک حمیدیان در فیلم غریب می‌گوید: دوسال پیش یک شب زمستان با سعید رفتیم روی تپه‌های اوین از بالا زندان را نگاه کردم، بهش گفتم ما انقلاب کردیم این زندان خالی شود اما هنوز هم جا نداریم.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - طی هفته گذشته اکران آنلاین فیلم «غریب» در پلت‌فرم «فیلیمو» آغاز شد و تردیدها و پرسش‌هایی درباره عدم ارتباط محتوای فیلم با رویکرد اخیر سامانه فیلیمو مطرح شد.

ابهام غیرقابل حل درباره پخش این فیلم از پلت‌فرم مذکور، به عدم هم‌خوانی محتوایی «غریب» و سیاست‌های متنی و فرامتنی سامانه پخش‌کننده بازمی‌گردد. فیلمی با محوریت «شهید محمد بروجردی» ساخته شده و از «فیلیمو» اکران آنلاین می‌شود. این کاراکتر مهم تاریخی که در خنثی کردن یک آشوب اقلیمی در کشور نقش مهمی دارد، چه ارتباطی با سامانه‌ای دارد که از بدو آشوب‌ها با یک اسم رمز خاص هشتگ‌سازی کرد؟

این پرسش‌ها زمینه را برای یک بازنگری اساسی در محتوای فیلم غریب تشدید می‌کند.فیلم بسیار خوبی که دارای نیمه تاریک و نیمه روشنی است.

فیلمبرداری این اثر از ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و بخش اعظمی از زمان فیلمبرداری اثر با آشوب‌های سال‌ گذشته همزمان شد و فیلمبرداری تقریبا در دی ماه به پایان رسید.

عوامل فیلم تصمیم نداشتند که این فیلم را به جشنواره برسانند. استناد این مسئله را می‌توان در گفت‌وگوی محمد حسین لطیفی با خبرگزاری صبا جستجو کرد.

او در این گفت‌وگو اشاره می‌کند: ۵ شب قبل از جشنواره دو نفر آدم خودشان را ملزم کردند که حالا که اینگونه شد باید کار به جشنواره برسد و آنطور که لطیفی در همین گفت‌وگو روایت می‌کند فیلمنامه با تغییراتی حین زمان فیلمبرداری مواجه بوده است.این مستند در تحلیل ‌محتوایی اثر تاثیر بسیاری خواهد داشت و در ادامه این گفت‌وگو لطیفی بر تغییر فیلمنامه توسط نویسندگان صحه می‌گذارد.

الگوی سیاه و سفید کردن تصاویر حماسی قهرمان دفاع مقدس

فیلم «غریب» ادامه یک الگوی مد شده در سینمای ایران است که نگاه سیاه و سفیدی به قهرمانان هشت سال جنگ تحمیلی دارد. بنیانگذار این مشی نمایشی «محمدحسین مهدویان» است. او در روانشناختی نمایشی از «شهیدحاج احمد متوسلیان» از گزاره پررنگ کردن مناسبات خانوادگی استفاده کرد تا خشونت شخصی که به این شهید نسبت می‌دهد را تئوریزه کند. او اثرات روانی تصیمات خانوادگی پدر شهید را در مبارز و انقلابی شدن احمد متوسلیان دارای تاثیر توصیف می‌کند.

سیاست یکی به نعل یکی به میخ، به عنوان الگوی پیش‌تر استفاده شده زمانی در این فیلم زمانی پررنگ تر می‌شود که با استفاده از صدای واقعی شهید متوسلیان موضوع مسائل مالی مرتبط با نهادی که «حاج‌احمد» در آن فعالیت می‌کند را چاشنی وجه انتقادی «ایستاده در غبار» می‌کند.

همین الگوی پرداخت دراماتیک «سیاه و سفید»ی در مورد موقعیت مهدی مورد استفاده قرار گرفت. در این فیلم موقعیت تحت فشار قرار گرفتن «حمید باکری» و نوشتن توبه نامه با استفاده از فصلی تحت عنوان "من باکری نیستم" چاشنی روایت فیلم می‌شود تا قهرمان تنهایی که سایر فرماندهان از پشتیبانی او چشم‌پوشی کردند در متن اثر برجسته شود.

ادامه این سیاست در فیلم غریب به علتی همزمانی با آشوب‌ها پررنگ‌تر می‌شود. در افتتاحیه فیلم (سکانس آغازین) با چالش و جدلی پر ابهام بروجردی با فردی امنیتی آغاز می‌شود و دیالوگ‌های دوپهلوی فیلم در متن اثر گسترش پیدا می‌کند. د

ائما در فیلم تاکید می‌شود گزارش‌هایی منفی درباره فعالیت‌های «شهید بروجرودی» به نگارش درآمده و او به این مسائل بی اعتناست. گویی او فرمانده‌ای است که عملکردش مطلوب سازمانی نیست که در آن فعالیت می‌کند. مصداق چنین ارائه‌ای در اختلاف حمید باکری در فیلم موقعیت مهدی و جدل شهید«محسن وزوایی» و حاج احمد متوسلیان در ایستاده در غبار نمود پیدا می‌کند.

در تبیین گزاره پرداخت دراماتیک «سیاه و سفید» فرماندهان جنگ، به مشی حماسی قهرمان محوری در فیلم غریب باید اشاره کرد.در بخش سفید فیلم، پرداختن به وجوه شاعرانه، هنر دوستی و دلیری «شهید» در فیلم از کیفیت بالایی برخودار است، اما برخی منولوگ‌ها و دیالوگ‌های دارای معنایی دو پهلوست.

شعار «عاشقانه‌ای برای آزادی » تبدیل به یکی از دستاویزهای تبلیغاتی فیلم در فضای مجازی شد.

فیلمی که تولید آن با آشوب‌های اخیر همزمان شد. در روزهایی که پس از فوت مرحومه مهسا امینی در اغلب شهردهای کردنشین فضای اعتراضی ناگهان شعله‌ور شد توجه به کاشت منولوگ کاک شوآن در متن بسیار قابل تاویل و بررسی است. کاک شوان خطاب به سایر همراهان کومله مسلحش می‌گوید:

برش تصویری اول

تن تمیز، خون تمیز می‌خواهد. ما از جان و مالمان گذشتیم مردم هم با ما هستند. فقط حرف کرد و کردستان نیست، سقز مریوان، پاوه، بانه و همه و... مثل شما آمده‌اند به میدان. سنندج چشم حرکت است، بیرق سرخ حرکت. فرداست... که فریاد آزادی خواهی ما از خراسان تا آذربایجان، از گیلان تا سیستان همه جا شنیده شود. وقتی هم که خلق راه بیفتد، هر خس و خاشاکی را با خودش می‌برد.

در صورتیکه شعارهای کومله به صورت گل درشت در همان مقطع صرفا درباره اقلیم کردستان مطرح می‌شد، اما کاک‌شوان منولوگی را ادا می‌کند که توسط آشوب‌طلبان در پاییز سال گذشته تکرار می‌شد و عمدتا ادعا می‌کردند موج این آشوب‌ها به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد. در این منولوگ کاک شوان از شهرهایی نام می‌برد که غلظت آشوب‌، در آن‌ها بیشتر بود.

در سکانسی خاص شهید بروجردی از همکاران امنیتی‌اش در مورد دستگیر شدگان در قائله سنندج سئوال می‌کند. کاراکتر امنیتی با ایفای رحیم نوروزی، درباره دستگیر شدگان پاسخ می‌دهد تعدادشان خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌هاست و تمامی آسایشگاه‌ها را تبدیل به زندان کردیم.

برش تصویری دوم

در این بخش یک دیالوگ از شهید برجرودی شنیده می‌شود که قطعا صحت و استدلال تاریخی و دارماتیک ندارد و از همان چاشنی‌های دوپهلویی محسوب می‌شود که برای روند پررنگ شدن این‌همانی‌های مرسوم به کار گرفته شده است.

کاراکتر بابک حمیدیان در فیلم غریب می‌گوید: دوسال پیش یک شب زمستان با سعید رفتیم روی تپه‌های اوین از بالا زندان را نگاه کردم، بهش گفتم ما انقلاب کردیم این زندان خالی شود اما الان جا نداریم. هنوز هم جا نداریم.

نکته مهم در مورد این مونولوگ تحمیل شده این است که دستگیرشدگان در روایت فیلم در منطقه کردستان زندانی شده‌اند و هیچ ارتباطی با زندان اوین و توصیف آن ندارند. آنچیزی که چالش این همانی سازی فیلم را تشدید می‌کند تاریخ‌های استفاده شده در متن اثر است.

 چرا اکران آنلاین «غریب» به کارویژه «فیلیمو» تبدیل شد؟ +عکس و فیلم
تصویری از فیلم که تاریخ آغاز آشوب‌های اقلیمی در آن درج شده است. این تاریخ فروردین ۱۳۵۹ است.

روایت فیلم از تاریخ فروردین ۱۳۵۹ آغاز می‌شود. کاراکتر بروجردی در فیلم ادعا می‌کند که دو سال قبل چنین آرزویی داشته که این تاریخ با درنظر گرفتن زمان فیلم به فروردین ۱۳۵۷ بازمی‌گردد و همزمانی فیلمبرداری فیلم با آتش گرفتن زندان اوین و دستگیری فعالان مرتبط با آشوب‌های اخیر یکبار دیگر موجب شلوغی زندان‌ها شد. در حالیکه در فروردین ۱۳۵۷ هنوز انقلابی رخ نداده بود.

برش تصویری سوم

در ادامه روایت در سکانسی که با خط اصلی روایت تناسبی ندارد، شهید بروجری به یکی از همقطارانش می‌گوید: حال این مردم را باید خوب کرد، مردم امنیت داشته باشن، عزت نداشته باشن، بازم حالشون بده. دین و عزت و احترام شکم سیر می‌خواهد، ول کن این گزارشو، اون گزارشو!!بچسب به حال مردم مردم باید آروم باشن، نفس بکشن، زندگی کنن. باید زندگی کنن...

برش تصویری چهارم

و در تبلیغات فیلم از زبان کاراکترهای مختلف فیلم جملات زیر را می‌شنویم:

برای چی داری می جنگی، باید بدونم برای چی می‌جنگم، برای چی می‌جنگم. به اسم آزادی داریم سر اصل آزادیو می‌بریم، داریم همدیگرو می‌کشیم،سرچی؟ و دربخشی از دیالوگ‌هاش کاراکتر بروجردی می‌گوید: برد ما تعداد کشته‌هامون مشخص نمی‌کنه به والله. هر کدام از اینا که بیان سمت ما برد ماست. باهاشون حرف نمی‌زنید؟و در منولوگی از کاراکتر تیمسار فلاحی می‌شنویم: همه چی قاطی شد، سخت میشه، حق و باطل رو فهمید.انقلاب نکردیم هر کسی هر کاری دلش خواست بکنه!امر به معروف یعنی چی؟تو که می‌دانی در چه شرایطی هستیم چرا آتیش رو نمی‌خوابانی و نفر مقابل پاسخ می‌دهد: آتش خود شمایی آقای بروجردی.

و در سکانسی مهم و معنادار از فیلم شاهد هستیم که شهید بروجردی عده ای جوان حدودا ۱۶ تا ۲۰ ساله را از زندان آزاد می‌کند و با شماتت کاراکتر امنیتی فیلم مواجه می‌شود.یا دیالوگی در فیلم دائما اشاره می‌کند چرا با زندانیان حرف نمی‌زنید به تیترهای گفت‌وگو محور حوادث چند ماه قبل پهلو می‌زند.

درواقع غیر از خط اصلی روایت که به صورت جذابی با محوریت شهید بروجردی ساخته شده تماشاگر با شعارهای دوپهلویی عجیبی مخاطب مواجه می‌شود و رخدادهای پاییز سال گذشته را در ذهن مخاطب متبادر می‌کند.

برش تصویری پنجم

یک شگرد دیگری که در فیلم‌های ساخته شده درباره قهرمانان جنگ استفاده می‌شود این است که تطبیقی آرمانی از نهادی است که این قهرمانان لباس آن را پوشیده‌اند در افکار عمومی شکل بگیرد تا موقعیت و رشادت قهرمانان از نهادی که لباس آن را بر تن کرده‌اند تفکیک شود.

 چرا اکران آنلاین «غریب» به کارویژه «فیلیمو» تبدیل شد؟ +عکس و فیلم

قطعا این تصویرسازی با هدف تعمیم به شرایط امروز ساخته می‌شود. کما اینکه فیلم غریب مستند به برخی شعارها و منولوگ‌های استفاده شده به نقد رادیکال و در لحظاتی از فیلم فراکنی و تحریف در افکار عمومی را دنبال می‌کند.

با این حال این فیلم لحظاتی دارد که رویکردهای دوگانه فیلیمو را تامین می‌کند. این سامانه یک سریال امنیتی بدون مجوز را تحت عنوان «سقوط» تولید و توزیع می‌کند و در پیامک تبلیغاتی برای کاربرانش این جمله را استفاده می‌کند: سقوط نزدیک است.

 چرا اکران آنلاین «غریب» به کارویژه «فیلیمو» تبدیل شد؟ +عکس و فیلم
تبلیغات فیلیمو برای فیلم غریب

فیلم غریب دست کم همان کارکرد را برای سامانه دارد تا با استفاده از برش‌هایی که در متن گزارش به صورت مستدل ارائه شد، از متن فیلم به عنوان دستاویزی انتقادی نسبت به وضع موجود و دنباله‌سازی محتوایی برای آشوب‌های اخیر استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    30 18
    به جای گیر دادن به فیلمو برو صداوسیما ببین چه خبره یکی یکی مجریان صداوسیما با پول و رانتی که از این سازمان عریض و طویل میگیرن دست آخر مهاجرت میکنن کشف حجاب هم میکنن و آخر هم به ریش شما و نظام و مسئولین هم می خندن. نمونه اخیرش مجری زن به خانه بر می گردیم است. اونوقت شماها توقع دارید حجاب را رعایت کنیم؟ صداوسیمای که شما دم می‌زنید سالهاست ورشکست شده دیگه
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      21 4
      چیه از افشاگری علیه نفاق و فتنه گری فیلیمو ترسیدی؟ بعدم مگه صدا و سیما مسئول زندگی خصوصی پیر مجری های بازنشسته است جک نظرت اونجاست که با این مهملات می خوای ورشکستگی خیالی صدا و سیما یی که چندین برابر این آشغال پلتفرم های نفوذی بیننده دار را اثبات کنی
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      4 0
      مجری مذکر اون برنامه هم در فروشگاه محله ما معرکه گرفته بود همون وقت اغتشاشات و با صدای بلند از اغتشاشگران حمایت می کرد و میگفت اینان برای آزادی ما دارن فداکاری میکنن
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      14 1
      تحریف تاریخ و شخصیتهای برجسته انقلاب و اسلام همیشه دستور کار دشمنان و منافقان بوده و هست ولی عجیب تر از ان اقدامات نهادها و سازمانهایی است که از اینها حمایت می کنند خاک بر سر مسئولی که در برابر امثال فیلیمو عاجز است لازم نیست بسته شود و ... بلکه باید بطور حرفه ای کادرش را تغییر داد
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      7 1
      اولا منافق بازی درنیار که خیلی خزی، حجاب را رعایت نکن و بیشتر لخت شو تا ما مردها با دیدن جزئیاتت بهتر بتوانیم باب مسلمان انتخاب کنیم بماند که طلحه و زبیرها با وجود زندگی کنار چند معصوم و با تنفس در محیطی که فرشته ها در آن مکانها رفت و آمد داشتند عاقبت به خیر نشدند ما افراد معمولی در اجتماع یا صدا و سیما و‌‌‌.... که جای خود داریم
    • احمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 1
      اتفاقا شماها همون بهتر که حجاب نداشته باشید اگر قراره سر دین منت بذارید... بعدشم صدا و سیما ورشکسته؟ باشه. پس چرا چند ثانیه فلان شبکه حرفی میزنه اینهمه جار و جنجال می کنید؟ دین و دیانت و حجاب و عفت و حیا لیاقت هم میخواد و البته توفیق که امثال من و شما غرق گناهیم و هرگز لیاقتش رو نداریم؛ پس: لکم دینکم ولی دین...
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      کاملا موافقم.فامیل خودمون با حجاب افتضاح خبرنگار سیاسیه
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    38 3
    وقتی شما روایت نکنی، دیگران هر جور خواستند روایت خواهند کرد. البته با بودجه شما.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      روایت کردن شعور و عرضه می خواهد اوج راویان این ها ده نمکی و حانمی کیای است
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    41 6
    به اسم شهید بروجردی به کام فتنه زن هرزگی آزادی واقعا ننگ بر شرافت کسانی که آگاهانه باعث ساخت این تحریفات از زندگی شهدا می شوند یکی از عیوب جمهوری اسلامی همین است که با پول و امکانات خودش زمینه تحریف تاریخ درخشان خودش رو برای عده ای منافق مهیا کرده
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      عزیزکم این که چیز جدیدی نیست و از اول تاریخ و انبیا، افراد منافق زرنگ بوده اند که برای خود در کنار ایشان خورجینی درست کنند البته ادبیات امثال تو مصداق همانهایی هست که مثلا بهشان میتوپی
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      عزیزکم این که چیز جدیدی نیست و از اول تاریخ و انبیا، افراد منافق زرنگ بوده اند که برای خود در کنار ایشان خورجینی درست کنند البته ادبیات امثال تو مصداق همانهایی هست که مثلا بهشان میتوپی
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 0
    وقتی دلسوزان جمهوری اسلامی فکر تربیت نسل پیشرو از بچه های که عاشق اسلام و ایران در خانواده درست تربیت شده برای عرصه هنر نبودن که بتونیم نه پا به پا بلکه جلوتر در جنگ رسانه ای حرکت کنیم همین می شه البته سازمان اوج هم که معلومه به کجا وصله چرا این قدرم رو برداشته خدا می دونه و شما نه مردم عادی.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 2
      نمیدانم انسانها را ربات فرض کردید و خانواده را هم کلا گذاشتید کنار و فقط از نظام و مسئولین و دیگران طلب درست کردن اجتماع و آدمهایش را دارید!!! این وسط خود ما چه کاره ایم؟ اگر قرار بود که فقط افراد بالای اجتماع مردم را درست کنند نعوذ بالله خداوند بی کار بود که فقط ۱۲۴/۰۰۰ پیامبر برای اصلاح امثال من فرستاد؟!!! چرا پیامبر سلام الله علیه و امیرالمومنین علی علیه السلام موفق به اصلاح مردم نشد؟!!! کمی تعقل کنیم البته اگر واقعا به حرفی که می‌زنیم اعتقاد داشته باشیم و منافق نباشیم #الغارات
  • قریشی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    12 5
    تا زمانیکه افسار فیلمسازان و سلبیریتی های بیسواد مدعی و شبکه های خانگی رها شده و و امثال هرزه هایی که یک روز حجاب برمیدارند، یکروز مردم را به اغتشاش تحریک می کنند و حرفهای بی سرو ته سیاسی می زنند ولی بعد سیستم قضایی کشور اعلام می کند که پرونده بازیگران و هنرمندان سفید شده! وضعیت همین گونه خواهد بود و در بستر این جامعه تنها کسانی امنیت نخواهند داشت که حجاب بر سر دارند ...
  • قریشی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    18 3
    تا زمانیکه افسار فیلمسازان و سلبیریتی های بیسواد مدعی و شبکه های خانگی رها شده و و امثال هرزه هایی که یک روز حجاب برمیدارند، یکروز مردم را به اغتشاش تحریک می کنند و حرفهای بی سرو ته سیاسی می زنند ولی بعد سیستم قضایی کشور اعلام می کند که پرونده بازیگران و هنرمندان سفید شده! وضعیت همین گونه خواهد بود و در بستر این جامعه تنها کسانی امنیت نخواهند داشت که حجاب بر سر دارند ...
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    9 3
    سیستم قضایی کشور اعلام می کند که پرونده بازیگران و هنرمندان سفید شده! وضعیت همین گونه خواهد بود و در بستر این جامعه تنها کسانی امنیت نخواهند داشت که حجاب بر سر دارند ...
    • ناشناس IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      از اول هم هدف همین بود می خوان این کشور سکولار باشه که شد وقتی خود مسئولین مثل وزیر ارشاد و ضرغامی و... که تریبون دارند از بی حجابها و سلبریتی و غیره دفاع می کنند امنیت برای مسئولین یعنی راضی کردن غرب و آمریکا
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    12 2
    مردم را به اغتشاش تحریک می کنند و حرفهای بی سرو ته سیاسی می زنند ولی بعد سیستم قضایی کشور اعلام می کند که پرونده بازیگران و هنرمندان سفید شده!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    6 2
    فیلمسازان و سلبیریتی های بیسواد مدعی و شبکه های خانگی رها شده
  • جواد IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    12 2
    آفرین به موشکافی و تحلیل نویسنده مقاله واقعا فیلیمو حمایتش هم از این فیلم منافقانه است مثل سایر کارهاش
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    8 1
    بهمن 88 سازمانهای نظر سنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 87 را تایید کردند مردم باخبر میشدن کار به اینجا نمیکشید
    • احمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      اون ماجرا مربوط به چند ماه بعد از انتخابات ۸۸ هست. اواخر تابستان که سازمان جاسوسی آمریکا سی آی ای صحت انتخابات رو تایید کرد. ۸۷ مگه انتخابات داشتیم؟ سرچ کن اخبارش هست.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    8 0
    خیلی تحلیل خوبی بود و نکات جالبی مطرح شد. ممن.ن از مشرق
  • تک سوار IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 0
    خب وقتی نمی تونید جلو همچین دستگاهی رو بگیرید بهتره استعفا بدید. مشکل از فیلمی نیست. مشکل از مدیر سینمایی و مسول فرهنگیه که پشت تمام این آثار گم شده
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    10 1
    وقتی کسی از یک واقعه فیلم میسازه باید به تاریخ متعهد باشه. امثال مهدویان و لطیفی به شکل کاملا غیر حرفه ای، تجاری و عوام فریبانه قهرمانان دفاع مقدس رو طبق ایده آل های خودشون باز سازی و باز نویسی میکنند تا ضمن ایجاد جذابیت عوام پسندانه تعصبات فکری خودشون رو به مخاطب القا کنند
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      این خط سیر رو حاتمی کیا آغاز کرد با فیلم چ
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      این خط سیر رو حاتمی کیا آغاز کرد با فیلم چ
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    15 12
    آبکی ترین تحلیلی که دیدم برای اینکه فیلیمو را بزنید یک اثر قابل تقدیر دفاع مقدس را تخریب نمودید این واقعا نوبره
    • لنگی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      شما تو نشئگی بمونی بهتر نیست آیا !!!! ؟؟؟
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      خیلی بی ادب هستی بنده افتخار سربازی ولایت را دارم لکن در این مورد نظرم را گفتم چون به مذاق شما خوش نیامد به من توهین میکنید از شما راضی نیستم دیدارمان بابت این توهین به قیامت همچنین از اینکه سایت مدعی انقلابی گری به این راحتی نظرات توهین آمیز را در خصوص پیام های مخالف خود نشر میدهد نیز متاسفم شما را نیز حلال نمیکنم چون خیلی به من برخورد
  • محمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    دراسلاام به مبحث آفت شناسی رفتارها خیلی توجه شده واینکه اگر توجه نکنیم آفتهای عمل را اصل عمل رازیرسوال خواهدبردوبه همین صورت در حوزه رسانه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرقی ها هر کلمه ای می نویسند مرتکب گناه میشن
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 1
    فیلیمو و ایرانسل دو روی سکه شبیخون فرهنگی هستند که شهرداری با حمایت از تبلیغات انها در مترو آب به آسیاب دشمن می ریزند تیتر دیدن فیلم های فیلیمو با استفاده رایگان از اینترنت ایرانسل در واگن های مترو فراوان وجود دارد
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    کمبودنظارت نظارت نظارت نظارت نظارت نظارت 🧐🧐🧐👀👀👀👁️👁️👁️👁️👍
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    در لابلای فیلم غریب ، منافقان و کومله در به انحراف کشیدن سکانسها نقش موثری داشتند . برای همین هست که هیچ صدایی از کومله علیه این فیلم در نیامد .
  • زیدان افندی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 2
    جرات داشته باش و منتشر کن به جایی بر نمیخوره ، انقلاب یک مساله هست ، دفاع مقدس هم یک مساله دیگه هست ، این دو تا هیچ ربطی به همدیگه ندارن
  • محمد رضا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 0
    انقلاب کردیم که زندانها خالی شود...........قبول اما چرا خدا خطاب به ابلیس وفرمود: قسم میخورم جهنم را از تو و تمام پیروان تو از جهنم پر خواهم کرد....چرا خدا قسم خورد .......... ایا بنا نبود که جهنم خالی از انسان باشد ...پس چه شد خدای متعال چنین تصمیمی گرفت قران : لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۸۵﴾ ترجمه قطعا هر كه از آنان (مردم) از تو پيروى كنند,,, جهنم را از همه شما پر خواهم كرد ...چرا.. پاسخ ابلیس زنده ومشغول فریب وگمراهی مردم ..ومردم هم دنبال معصیت هستند واهل خلاف...
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    وقتی بدین دست یه مشت سلبریتی که شهدا رو روایت کنم بهتر از اینم نمیشه
  • صبا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    از نویسنده گزارش ممنونم. از مشرق ممنونم. در هیاهوی تعریف و تمجیدهای بیخود از این فیلم (مثل تعریف تمجید های مبالغه آمیز در مورد موقعیت مهدی) بالاخره یه نفر پیدا شد یه نگاه درست و دقیق به این فیلم داشته باشه.
  • جواد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    اصلا شما بگو چه مدل عباس بابایی و احمد متوسلین و بروجردی و همت و چمران و...و.... دوست داری بگیم برات دربیارن و بسازن
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    شما به فیلم بهتر بساز، بده صدا و سیما اکرانش کنه
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    فیلم رو سازمان اوج ساخته !؟
  • شهروند IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    4 0
    توجه کردید دولتی که اونهمه ازش حمایت کردید و می کنید و کارهاش رو توجیح میکنید ، ظاهرا واسه ی این دغدغه های شما ارزش خاصی قائل نیست و کار خاصی هم در جهت بهبود فرهنگ نمیکنه ؟!!
  • محسن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    اولا اگر گفتن چندتا جمله که توش شخصیت شهید درباره‌ی عزت مردم در کنار امنیتشون و خالی تر شدن زندان ها(همان‌طور که خودش در واقعیت بهش عمل کرد) صحبت میکنه رو همراهی و تحریک به اغتشاش و آشوب بدونیم پس دیگه هیچکسی نباید تو مملکت حرفی بزنه و اعتراضی بکنه. ثانیا واقعا اگر شما درست بگید، پس بفرمایید دولت و حکومت چه کار میکنن که حالا فیلم های دفاع مقدسی هم پیاده نظام ضد نظام و آشوب طلبی شدن؟!!
  • محسن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    اولا اگر گفتن چندتا جمله که توش شخصیت شهید درباره‌ی عزت مردم در کنار امنیتشون و خالی تر شدن زندان ها(همان‌طور که خودش در واقعیت بهش عمل کرد) صحبت میکنه رو همراهی و تحریک به اغتشاش و آشوب بدونیم پس دیگه هیچکسی نباید تو مملکت حرفی بزنه و اعتراضی بکنه. ثانیا واقعا اگر شما درست بگید، پس بفرمایید دولت و حکومت چه کار میکنن که حالا فیلم های دفاع مقدسی هم پیاده نظام ضد نظام و آشوب طلبی شدن؟!! الحمدالله تو سینمای ایران فقط میشد فیلم دفاع مقدس دید که با تحلیل شما اون هم ضد نظامه و نمیشه دید.
  • محسن IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 2
    اولا اگر گفتن چندتا جمله که توش شخصیت شهید درباره‌ی عزت مردم در کنار امنیتشون و خالی تر شدن زندان ها(همان‌طور که خودش در واقعیت بهش عمل کرد) صحبت میکنه رو همراهی و تحریک به اغتشاش و آشوب بدونیم پس دیگه هیچکسی نباید تو مملکت حرفی بزنه و اعتراضی بکنه
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      اینکه خودت رو به خریت بزنی حرف دیگه ای است
  • محسن IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    واقعا اگر شما درست بگید، پس بفرمایید دولت و حکومت چه کار میکنن که حالا فیلم های دفاع مقدسی هم پیاده نظام ضد نظام و آشوب طلبی شدن؟!! الحمدالله تو سینمای ایران فقط میشد فیلم دفاع مقدس دید که با تحلیل شما اون هم ضد نظامه و نمیشه دید. تازه خوبه کارگردانش جشنواره فجر رو تحریم نکردن و شما درباره اش اینحور تحلیل میکنید.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    من ک قبول ندارم ... رویکرد منافقانه کارگردان احمق فک کرده ما شریم !
  • هاشم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    مشرق تنها رسانه ای که در حوزه فرهنگ موشکافانه به تولیدات فرهنگی توجه داره. این موشکافی دقیق در اگزارش تحلیلی مهم سریال شبکه مخفی زنان مورد توجه من قرار گرفت و این گزارش درباره فیلم غریب خیلی باید در دستگاه های فرهنگی مورد توجه قرار بگیره . دقت نظر مشرق در مورد عملکرد فیلیمو خیلی جالبه و دقیقه.بقیه رسانه ها در حوزه فرهنگ وا دادن.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    این صد بار، این دیالوگ‌ها، جملات شهید بروجردی نیست، جملاتِ نویسنده‌ی فیلمه و هیچ ربطی به شهید نداره، جایی تو فضای مجازی نقل قول نکنید که بگید راه درست اینه و... جملات رو نویسنده تو فیلمنامه نوشته، والسلام
  • آراز IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    این شهید مطمعن باشید آدم شریفی بوده که شهید شده این باقی مانده ها بودن که ...
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    این خرابکاری ها و اتش بیاری های فیلمو کی قراره تمام بشه .. البته اینا اصلشون با اینکاراست ....
  • هادی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 1
    غیر از یک مورد،باقی به نظرم بدبینانه بود ضمن این که اکران در فیلیمو میتونه پاسخی به انتقادهای گسترده علیه خودش باشه تحلیل باید دقیق تر باشه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 1
    بژی کورد،،مشرق مردباش منتشر کن
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    خیلی فیلم قشنگی بود ،عالی بود،خدا رحمت کنه شهید بروجردی رو.قبرش پر نور باد. دنیا دیگه مثل این آدما نداره
  • سید فروزان CH ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    یه شب رفتند بلندی‌های اوین و گفتند انقلاب کردیم که زندان‌هایمان خالی شود ، بله اما انقلاب نکردیم که بک مشت تروریست و تحزیه طلب قصد تحزیه و کشتار مردم را داشته باشند ، همین مردک اکر زمان پهلوی این سخنان را میکفت چوب توی حلقش می‌کردند و در همان تپه های اوین خاکش ، باید کفت احمق ،انقلاب کردیم تا ۸۰هزار مستشار پیزوری امریکایی تصمیم گیر مملکت نباشند و با راه رفتن در خیابان‌های تهران ،ضمن دریافت حقوق‌های چند هزار دلاری (از جیب ملت) حق توحش هم بکیرند ، خیلی از این به اصطلاح روشنفکران هنوز نفهمیدند یا نمیخواهند بفهمند انقلاب کردیم تا مستقل باشیم و امنیت مملکت را خودمان تامین ، تهیه و پخش و گذاشتن دیالوگ‌های دو پهلو حاکی از بی در و پیکری وزارت فساد (ارشاد ) است فکری اساسی به حال این وزارتخانه باید کرد
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    در اینکه کارگردان فیلم یا فیلیمو استفاده ابزاری از شخصیت شهید بروجردی کردن یا خیر نظری ندارم. ولی عمده انتقاداتی که در این مقاله از فیلم شده، اگر کسی کتاب مسیح کردستان رو‌خونده باشه متوجه میشه که شهید واقعا چنین روحیه‌ای داشته و از قضا بین هم‌رزمان و نیروهای امنیتی خیلی هم دشمن و مخالف داشته.
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 0
    خب هر چیزی یه زبان بدن داره به نطر من زبان بدن فیلمو که یک پلتفرم نمایش خانگی، برای بالا بردن دستها در برابر عظمت جمهوری اسلامی همین بوده و کار دیگه ای برای گفتن" غلط خوردم" بلد نبوده که البته این هم تبعات خاص خودش داره اعم از ریزش مخاطبین دلخوش به براندازیِ نظام توسط فیلمو (خخخخ) گرفته تا اون تروریست‌های ابر قهرمان های همیشگی فیلمو که حالابا نمایش "غریب" تبدیل به موش شده اند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    چرا قیمت اکران آنلاین با سینما فرقی نداره؟
  • مهدی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    نتیجه گیری شما طبق براساس پخش فیلمیو هست چون میخواهید بگید فیلمیو صد در صد بد هست در حالی که همین صدا و سیما آیا هیچ مشکلی نداره؟ فیلمیو هم ایرادات جدی داره اما به این مفهوم نیست که هیچ نقطه مثبتی نداره مثل این میمونه بگیم آپارات یا دیجیکالا هیچ نقطه مثبتی ندارد در حالی که میدونیم چنین نیست شما یه دیالوگ از رهبر کومله گذاشتین که بگین دوپهلو در حالی که کل فیلم علیه اقدامات کومله و معارضین کرد بود
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    حالا شما با فیلیمو مخالفین (و البته بعضی سریالهای اونها هم البته بده) ولی یه فیلم به دردبخور هم منتشر کرده، چرا موضع میگیرین؟
  • شهناز سعیدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    تا قبل این که کلی تعریف میکردی از این فیلم
  • مسعود IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    آدم احساس میکنه یه وابستگی به رقبای فیلیمو داره. چون از غریب هم اومده و برداشت ضد امنیتی کرده
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 1
    به پیر به پیغمبر شما مریض هستین! یه فکری به حال بد خودتون بکنین! حالا اگه غریب از صدا و سیما پخش می‌شد، چه ها از اون تعریف نمی‌کردین! به جای این مثلا تحلیل های آبکی، برین بداد صدا و سیما برسین که با این همه کانال یک برنامه بدرد بخور نداره!
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    سر شاخه نشستی بن می بری.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    راجع به فیلیمو بالادستی‌ها با هم بستن، نشستی بیرون داری نق نق میکنی
  • محمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    بسه بابا خجالت بکشین کوچکترین انتقادی رو حاضر نیستین قبول کنین
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    توهم توطئه کل متن همین رو میگه و از ذهن توهم زایی هم تراوش شده یقینا
  • مهتاب IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    من می خواستم آنلاین ببینم. فیلیموی رانت آذری جهرمی رو نمی خواستم،چرا یه اپ دیگه رو هم شامل نکردن؟
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    شبیه گزارش هایی که علیه فیلم مارمولک مینوشتند افتادم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس